Andrahandsuthyrning

Andrahandsuthyrningar administreras av HSB och ska alltid godkännas av styrelsen.

För att hyra ut din lägenhet måste du som medlem ansöka om tillstånd för att hyra ut i andra hand. Detta gäller även vid byte av hyresgäst.
En avgift för andrahandsuthyrning på tio procent av ett basbelopp under ett år tas ut av föreningen.
Tänk även på att vara ute i god tid då beslut tas på styrelsemöte som hålls månatligen.

Ansökan gör du genom att fylla i formuläret "Ansökan om tillstand till andrahandsupplatelse av bostadsrätt " (finns längst ned på denna sida). Skicka in ifylld ansökan till service.stockholm@hsb.se

Styrelsen tar sedan ställning till inkomna ansökningar. Enligt stadgarna får man hyra ut sin lägenhet under maximalt två år i taget. Exempel på skäl för andrahandsuthyrning är:

• arbete/studier/vård av anhörig på annan ort till vilken man inte kan pendla
  • sjukdom
  • uthyrning till närstående som ska studera
  • om man har för avsikt att bosätta sig i lägenheten efter pensionering
  • provboende i samboförhållande
  • om bostaden är svårsåld på grund av marknadsläget

Om styrelsen ger sitt samtycke är det dags att skriva kontrakt med sin andrahandshyresgäst. Använd då formuläret "Hyresavtal andrahandsuthyrning" (finns längst ned på denna sida). Detta kontrakt behöver inte skickas in till HSB eller Styrelsen.

Även korttidsuthyrning måste godkännas av styrelsen. Planerar du att hyra ut din lägenhet under en kortare period ska även detta godkännas av styrelsen och därför måste en ansökan skickas in. Även om det handlar om en korttidsuthyrning måste ansökan innehålla skäl för att få andrahandsuthyrningen godkänd.

För HSBs information gällande andrahandsupplåtelser, se https://www.hsb.se/stockholm/om-boende/bokunskap/din-bostad/andrahandsut...
Där hittar du även information om AirBnB.

Formulär för andrahandsuthyrning