FAQ - Vanliga frågor och svar

Här finns svar på vanligt förekommande frågor från våra medlemmar. Om du inte hittar den information du söker så kontaktar du styrelsen direkt på styrelsen@brf-vidfamne.se

Vad har Brf Vidfamne för organisationsnummer?
Föreningens organisationsnummer är 716419-3695.

Behöver jag ha en tilläggsförsäkring för bostadsrätt på min hemförsäkring? 
Nej, föreningen har ett gemensamt bostadsrättstillägg i sin fastighetsförsäkring hos Folksam som täcker fast inredning i medlemmarnas bostadsrätter.

Vad får jag ha för saker utanför min dörr i trapphuset?
Ingenting överhuvudtaget, främst på grund av utrymnings- och brandskäl. För säkerhets skull får du därför inte ha något ståendes i trapphuset. Det gäller bland annat barnvagn, hallmatta, soppåse, pulka och cykel etc.

Får jag grilla på min balkong? Vad gäller för el-, gasol- respektive kolgrill?
För allas trevnad får du inte grilla på balkongen, oavsett vilken grill du har. Vi rekommenderar grillning antingen på gården eller på Örnsbergsklipporna om du vill vara äventyrlig.

Jag vill ställa mig i kö till parkeringsplats. Hur gör jag det? Kostar det något?
Det finns parkeringsplatser utan el, med el och ett fåtal garage. Det kostar inget att stå i köerna, och du ställer dig där genom att maila styrelsen@brf-vidfamne.se. Skriv namn, lägenhetsnummer och telefonnummer. Det går bra att stå på alla listorna samtidigt. Du kan också höra av dig till styrelsen om du vill kontrollera vilken plats du har i de olika köerna samt vilka listor du står i. Du kan läsa mer om våra parkeringsplatser här.

Jag vill byta nummer till porttelefonen. Hur gör jag det?
Maila styrelsen styrelsen@brf-vidfamne.se och ange ditt namn, vliket telefonnummer du vill ha samt ditt fyrsiffriga lägenhetsnummer (inte Skatteverkets utan föreningens egna).

Jag har tappat bort eller vill ha en ny bricka till portlåsen.
Maila styrelsen styrelsen@brf-vidfamne.se. Kom ihåg att ange ditt fyrsiffriga lägenhetsnummer från föreningen. Nya brickor kostar 100kr/st och debiteras på medlemsavgiften.

Jag behöver en ny tvättstugecylinder.
Styrelsen har tvättstugecylindrar. De finns att köpa till självkostnadspris, 275 kr. Kostnaden debiteras på medlemsavgiften.

Jag har ingen inloggning till bokningsportalen, hur får jag ett sådant?
Hör av dig till styrelsen@brf-vidfamne.se. Uppge ditt namn, ditt telefonnummer och lägenhetsnumret (inte skatteverkets utan föreningens egna). Du kan också gå till bokningstavlan utanför gymmet för att boka eller se dina bokningar med hjälp av din portblip/låsbricka. det funkar för bastu/relax och övernattningsrum, dock inte föreningslokalen.

Vad gör jag om jag har bokat övernattningsrum och skulle vilja se vilka bokningar jag gjort?
Logga in i Aptusportalen. Där kan du se dina bokningar. Du kan även gå till bokningstavlan utanför gymmet i port 12 för att boka/se dina bokningar med hjälp av din portblip. Gäller dock endast bokning av bastu/spa och övernattningslägenhet, ej föreningslokal. 

Jag vill hyra föreningslokalen.
Boka via Aptusportalen. För mer information, se under fliken Föreninglokal.

Jag skulle vilja låna stolar från föreningslokalen, är det okej?
Det går inte att låna enstaka föremål eller möbler från föreningslokalen. Vill du låna stolar eller sådant som hör till föreningslokalen har du möjlighet att hyra föreningslokalen, och sedan använda det som finns i föreningslokalen efter eget huvud. Det är den som hyr föreningslokalen som ansvarar för att allt som hämtas därifrån återlämnas.

Varför tar föreningen betalt för saker som stolar, som ändå redan finns där?
Varje inköp som görs inom ramen för bostadsrättsföreningen är en del av ett gemensamt ägande som syftar till att skapa ett mervärde för oss medlemmar i föreningen. Styrelsen främsta uppdrag är att göra det som gynnar föreningen som helhet, inte vad som gynnar enskilda medlemmar. Det innebär att styrelsen har ett ansvar att förfoga över de resurser som finns på ett sätt som gynnar föreningen. Varje förfrågan och varje utlån är något som tar tid och resurser i anspråk. Det kostar i tid för styrelsen, som inte är anställda utan har detta som ett ideellt uppdrag inom ramen för sin fritid, och det skapar administrativa kostnader för att hantera, lämna ut och hämta in. För att det ska vara möjligt att ha gemensamma resurser att tillgå har styrelsen försökt förenkla och se till att kostnaden för användning hamnat på den som använder det och inte på alla medlemmar i föreningen.

Jag vill ha en extra kopia av min lägenhetsnyckel eller nyckel till gemensamma utrymmen.
Föreningen har ett samarbete med Aspuddens Lås/Låstjänst i Västertorp (Störtloppsvägen 21, tel 08-97 10 00) dit man som medlem vänder sig för att kopiera nycklar till allmänna utrymmen. Ta med dig den nyckel som ska kopieras, alternativ ta med underlag som styrker att du bor på gatan, exempelvis kopia på hyresavi, ifall du har tappat bort nyckeln. Vid aktua ärenden ring deras jour 070-397 10 00. 

Nycklar till din egen lägenhet kopierar du hos det företag du själv väljer- 

Vad är det som gäller för vårt tv-utbud?
Det är Tele2 som levererar vårt TV-utbud och vi har i dagsläget deras grundutbud.

Jag vill hyra ut min lägenhet i andra hand.
Alla andrahandsuthyrningar måste godkännas av styrelsen. För mer information se under fliken Andrahandsuthyrning.

Får jag hyra ut min parkeringsplats i andra hand?
Nej. Om din uthyrning ska pågå mer än 6 månader kommer ditt bilplatsavtal att sägas upp. Om du frivilligt låter din plats gå tillbaka till kön när du hyr ut, så hamnar du först i kön när din hyresperiod är slut igen.

Jag vill anmäla en felparkering (gäller på förhyrd p-plats eller på vår egen ägda del av gata, port 21-29).
Ring parkeringsvakt på journummer 08-984010.

Vart vänder jag mig om en lampa gått sönder i/utanför porten?
Till fastighetsskötaren - se under fliken Felanmälan.

Det är något fel på tvättmaskinen eller torkskåpet, vad ska jag göra?

Till fastighetsskötaren - se under fliken Felanmälan.

För att underlätta för fastighetsskötaren och dina efterföljande tvättgrannar är det välkommet att sätta upp en liten lapp med datum om vad som är trasigt och att det är felanmält.

Jag har fått problem med getingar. Vem kontaktar jag för att bli av med dem?
Föreningen har ett avtal mot skadedjur med Anticimex. Telefonnummer till Anticimex kundtjänst är: 0752-45 10 00. Öppettider: mån-fre 07-20. 

Vart vänder jag mig om mitt element är kallt/fungerar dåligt?

Du som medlem ansvarar själv i första hand för att lufta dina element. Den här filmen från HSB visar hur man kan göra.
Skulle denna åtgärd inte fungera och elementen är fortsatt kalla kan man felanmäla till fastighetsskötaren - se under fliken Felanmälan. Medlemmen vidarefaktureras för kostnader som uppstår om fastighetsskötaren kommer och luftar elementen.

Får jag installera en elektrisk handdukstork i badrummet?
Ja, om den installeras av fackman.

Får jag ha handdukstork istället för radiator?
Föreningen accepterar byte av radiator/element till handdukstork avsedd för radiatorkrets om det inkommer en skriftlig ansökan med beskrivning av genomförandet. Tänk på att det utanför eldningssäsongen inte finns någon värme på handdukstorken. Tänk också på att avgiven effekt från handdukstorken är ungefär densamma som från radiatorn. Skulle värmen inte räcka till i lägenheten frånsäger sig föreningen ansvaret om det kan förmodas ha sin orsak i fel dimensionerad handdukstork. Skriftlig ansökan hos styrelsen krävs.

Får jag helt avlägsna radiatorn och installera värmegolv?
Föreningen accepterar åtgärden under förutsättning att det rör sig om ett elektriskt värmegolv och det inkommit en skriftlig ansökan med beskrivning av genomförandet. Att koppla vattenburet värmegolv till radiatorkretsen är förbjudet. Man skall lämna avsättningar så att det senare går att ansluta en radiator. Kostnaden för att åter ansluta sig till radiatorkretsen får medlem själv stå för. Skulle värmen inte räcka till i lägenheten frånsäger sig föreningen ansvaret om det kan förmodas ha sin orsak i värmegolvets funktion. Skriftlig ansökan hos styrelsen krävs.

Bör golvbrunnen bytas?
Sannolikt ja. Föreningen genomförde ett stambyte i slutet av åttiotalet/början av nittiotalet. Är golvbrunnen nyare än 1990 kan den behållas, men föreningen rekommenderar ett byte. Rådgör med certifierad rörinstallatör.

Var stänger man av vattnet?
Tappvattnet stängs av med ventiler i badrummet. Behöver man stänga av radiatorkretsen finns avstängningarna i källargångar och cykelförråd. Kontrollera med din rörinstallatör att avstängningarna lokaliserats i god tid innan arbetet ska påbörjas. Om så krävs kan fastighetsskötare tillkallas för att anvisa avstängningarna. Det är viktigt att i god tid förvarna, både styrelsen och berörda boende om avstängningen. Det är medlemmens ansvar att tillse att radiatorkretsen återfylls efter tömning.

Det är klart olämpligt att stänga radiatorkretsen när det är kallt ute eftersom det påverkar värmen i hela föreningen.

Får jag installera en PAX-fläkt i köket eller badrummet?
Nej, det är förbjudet. Detta då ventilationssystemet bygger på självdrag. Endast kolfilterfläktar får installeras. 

Vad gäller vid vattenskada?
Har du fått en vattenskada i din lägenhet och undrar vad som gäller då? Nedan finns tre länkar som då förhoppningsvis kan svara på dina frågor:
http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/vem-ansvarar-vad-vid-vattenskador
http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/vattenskador
http://blogg.hsb.se/juridik/2011/10/21/sa-hanteras-en-vattenskada/

Jag skulle vilja lägga golv eller måla balkongplattan, är det OK?
Nej, det är tydligt enligt stadgarna att hela balkongen är föreningens ansvar, det är alltså inte tillåtet att lägga klinker på betongen eller att måla den eller plåten. Om man lägger trall modifieras fallhöjdenerna och säkerheten påverkas, vilket föreningen inte tar ansvar för.

Jag vill installera en säkerhetsdörr. Får jag göra det, och vad gäller då?
Ja, det får du absolut! Det som gäller är att utförandet ska följa de riktlinjer som beslutats i föreningen: dörrkarmen ska vara i samma grå nyans, S 3502-R är färgkoden för den, och dörren ska vara i ekutförande.

Vi ska renovera i vår lägenhet, och hantverkarna vill ställa en bigbag för uppsamling av avfall under rivningen. Är det okej?
Ja, det är okej att ställa ut en bigbag, så länge den hämtas i samband med att rivningen är färdig, och inte står i vägen. Skicka gärna ett mail till styrelsen@brf-vidfamne.se och informera att det dyker upp en och hur länge den förväntas stå kvar så att vi vet.

Hur går jag tillväga för att installera ett kattnät på min balkong?
Jordbruksverket har gått ut med regler om att katter inte får vistas utan uppsikt på en balkong som saknar säkerhetsnät. Ett vertikalt nät, som fästes för permanent uppsättning bedöms störa fasadens uttryck och utgöra en väsentlig förändring av fastigheten, vilket kräver ett stämmobeslut. Därför är rekommendationen ett horisontellt nät som läggs i nivå med balkongräcket som hindrar att katterna hoppar ut när de är utan uppsikt. När de är under uppsikt har Jordbruksverket inget krav på nät.

Var kan jag hitta ritningar på min lägenhet? 
Du kan söka ritningar på Stadsbyggnadskontorets hemsida om du har bank-id.

 

Klicka på länken, logga in med bank-id och sök sedan efter ritningar under fliken "ärenden och handlingar". Alternativet är att du besöker Stadsbyggnadsexpeditionen på Fleminggatan 4 och tittar på ritningar via besöksdator. Du kan ha med ett usb-minne att kopiera till.