Trivselregler

Det här bör du veta om Brf Vidfamnes trivselregler.

Ansvar för trivsel

Styrelsens uppgift är att ta hand om den löpande förvaltningen av föreningen och verkställa de beslut som föreningsstämman fattar. I den löpande förvaltningen ingår också trivselfrågorna.

Detta innebär att styrelsen har ansvaret för att det är trivsel, ordning och reda både i och utanför huset/husen. Alla är i princip skyldiga att rätta sig efter trivselreglerna. Att bo i bostadsrätt innebär ett gemensamt ansvar. Som medlem i föreningen har du inte bara rätten till en bostad i föreningens hus utan du har också skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar!

För vem gäller reglerna

Trivselreglerna gäller inte bara dig som bostadsrättshavare. Även familjemedlemmar omfattas liksom gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbete åt dig i lägenheten. Trivselreglerna gäller också för andrahandshyresgäster. Om föreningen har egna hyresgäster gäller reglerna även dem.

Vad händer om trivselreglerna inte följs

Om trivselreglerna inte följs kan styrelsen i allvarligare fall ifrågasätta om du ska få bo kvar. Förseelser som är av liten betydelse för föreningen och övriga medlemmar kan inte leda till uppsägning.

Först måste styrelsen anmana den som bryter mot reglerna att följa dessa. Därefter, och om medlemmen eller hyresgästen trots anmaningen inte följer reglerna, kan det blir fråga om uppsägning.

Har du frågor?

Har du funderingar över något som tas upp i dessa regler är du alltid välkommen att kontakta styrelsen.

Trivselregler

Dessa regler är baserade på Bostradsrätternas rekommendation och gäller per styrelsebeslut 2022-04-13.

1. Om allmän aktsamhet

• Tänk på att vara rädd om och vårda föreningens egendom väl. Kostnader för underhåll och reparationer betalas av alla gemensamt.
  • Om en akut skada skulle inträffa i huset tag i första hand kontakt med någon i styrelsen eller vår förvaltare Dooby - se Felanmälan här på webben, eller anslag i porten.

2. Om säkerhet

• Kontrollera att ytterporten i fastigheten går i lås efter in- och utpassering.
  • Släpp inte in någon okänd person i fastigheten. Var särskilt vaksam när du öppnar via porttelefonen.
  • Lämna inte vinds- eller källardörrar olåsta.
  • Var försiktig med eld. Din lägenhet ska vara utrustad med brandvarnare.
  • Meddela grannar om du är bortrest under en längre tid.

3. Balkonger

Balkonger får inte användas för

• skakning av mattor, sängkläder mm.
  • Grillning.

Balkonger som är placerade över gångväg eller garage bör ha blomlådor hängande innanför balkongräcket.

4. Matning av fåglar

Matning av fåglar är inte tillåten inom fastigheten på grund av att matrester riskerar att locka till sig råttor eller andra skadedjur

5. Tvättstuga

Det är inte tillåtet att ta någon annans tvättid, även om den som bokat inte satt igång att tvätta. Försök istället att kontakta din granne och hör om tvättiden ska användas. Om du tvättat klart, sätt bokningscylindern i bokningstavlans cylinderparkering, så vet andra att det är fritt fram att börja tvätta.

6. Cyklar, barnvagnar, rullatorer

Cyklar ska förvaras i cykelrummen och i cykelställen. Även barnvagnar och rullatorer ska placeras där och inte i trappuppgångar.z

7. Grovsopor

Grovsopor får endast slängas i de containrar som föreningen hyr in tre gånger per år.

8. Störningar

För att alla ska trivas är det viktigt att man inte störs av omkringboende. Alla boende är skyldiga att visa hänsyn. Lagen ser strängt på störningar! Den som stör och inte rättar sig efter tillsägelse från styrelsen kan i allvarligare fall komma att bli uppsagd från lägenheten. Skyldigheten gäller i lägenheten men också i gemensamma utrymmen som till exempel i trapphus och tvättstuga.

Reglerna gäller dygnet runt men är extra angelägna att följa vardagar från kl. 22 på kvällen till kl. 7 på morgonen. Man bör därför undvika att köra tvätt- och diskmaskiner under denna tid. Har du fest så informera gärna grannarna i god tid innan om du tror att det kommer att störa.

Kom ihåg att trivselreglerna inte bara gäller dig som bostadsrättshavare. Även familjemedlemmar omfattas liksom gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbete åt dig i lägenheten. Trivselreglerna gäller också för andrahandshyresgäster.

9. Brandsäkerhet och utrymning

För att minimera risken för brand och skapa bra förutsättningar för utrymning är det viktigt att gemensamma utrymmen hålls fria.

Kom ihåg att trapphuset är din utrymningsväg och att utrymning i ett rökfyllt trapphus under stress väsentligt försvåras om det står möbler, barnvagnar med mera i vägen.

• I trapphus och övriga gemensamma utrymmen får barnvagnar, rullatorer, möbler, leksaker, skor och annat löst material ej förvaras.
  • Dörrar ska alltid hållas stängda för att minska risk för spridning av brand och rök.
  • I lägenhetsförråd och garage får inga brandfarliga varor förvaras. Hit hör vätska i form av exempelvis t-röd, spolarvätska och tändvätska samt gaser såsom gasol och många sprejburkar. I en bil får dock en reservdunk med drivmedel förvaras.
  • I lägenheten och på balkongen får brandfarlig vätska och gas förvaras enligt föreskrifter från MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Lägenhet: sprayburkar, brandfarlig vätska i högst 10-litersbehållare. Balkong: brandfarlig vätska i högst 25-litersbehållare.

Utöver dessa trivselregler gäller föreningens stadgar och lag.