Föreningens historia

Bebyggelsen av Brännkyrka socken, som innefattade nuvarande Aspudden och Örnsberg, tog fart efter sekelskiftet 1900. De flesta husen är byggda efter andra världskriget. Husen på Ivar Vidfamnes gata byggdes under åren 1947-1948 av byggmästare Berg, som också bodde här under två år.

Förste ägare till fastigheterna var De blindas förening, som fortsatte att vara förvaltare fram till 1982. Under den tiden hann det hända en hel del med omgivningarna. Tunnelbanan byggdes och spårvägen revs. Industrier i Hägerstenshamnen växte upp och lades ner och många nya bostadshus uppfördes. Så småningom började man även med en omfattande bostadssanering i området där man, för att locka barnfamiljer, i första hand slog ihop mindre lägenheter till större. Aspudden och Örnsberg hade under 60- och 70-talen inte något gott rykte. De sociala problemen var stora i dessa utpräglade arbetarkvarter.

År 1982 köpte Kullenberg-Lindby Invest husen vid Ivar Vidfamnes gata. Deras intention var att göra en totalsanering. De boende på gatan var starkt emot det eftersom det med största sannolikhet skulle göra att de inte hade råd att bo kvar. Diskussioner om en bostads-rättsförening tog fart.

Brf Vidfamne bildades 1985, som en ekonomisk förening, med syfte att köpa loss fastigheterna så fort tillfälle gavs. Då husen senare såldes till Allhus AB utnyttjade Brf Vidfamne sin lagliga rätt till förköp. Tingsrätten godkände detta och Allhus AB tvingades sälja till bostadsrättsföreningen. Detta skedde 1987 och är alltså den egentliga starten för Brf Vidfamne som aktiv bostadsrättsförening. Vid köpet var husen i mycket dåligt skick och under de kommande åren genomfördes successivt omfattande renoveringsarbeten av bl.a. tak, fasader, balkonger, portar, avloppsstammar, badrum och låssystem.